ARCHITEKTURA

STRONA GŁÓWNA  /  ARCHITEKTURA  /  POSESJA  /  Garaż na luksusowy samochód str. 1

Garaż na luksusowy samochód

Garaż na luksusowy samochód

Fot. Maserati


Garaż dla pasjonatów motoryzacji jest miejscem szczególnym. Zobacz jak stworzyć ekskluzywne miejsce dla luksusowego samochodu.


Dlaczego garaż, oprócz tego, że parkujemy w nim samochód, z biegiem czasu zaczyna przypominać składowisko rzeczy nieprzydatnych? Odpowiedź na to pytanie na wieki pozostanie zagadką. A może zamiast zagracać kolejne pomieszczenie, warto pokusić się o stworzenie miejsca wyjątkowego? Zwłaszcza że luksusowy samochód zasługuje na coś więcej, niż blaszane pudełko do przechowywania zmotoryzowanych zabawek współczesnego mężczyzny.

Garaż wpisany w bryłę budynku, z bezpośrednim przejściem do części mieszkalnej ma wiele zalet, ale najważniejsza z nich to wygoda – wjeżdżasz i wysiadasz w... domu, co jest szczególnie przydatne w ciemne, deszczowe dni. Należy jednak uszanować fakt istnienia grupy, która preferuje garaż jako budynek wolno stojący. Rozwiązanie to polecane jest przede wszystkim właścicielom rozbudowanej floty samochodowej. Bez względu jednak na usytuowanie „samochodowej sypialni”, musi ona korespondować architektonicznie z bryłą budynku.

Zadbać o energię

W przypadku garażu w bryle budynku, aby uniknąć strat ciepła, powinien być on, podobnie jak dom, solidnie ocieplony. Warto też zadbać o właściwą izolację strefy buforowej, która położona jest pomiędzy częścią techniczną, a mieszkalną. Zapobiegnie to niepotrzebnej ucieczce energii. Funkcję ochronną może też spełniać brama garażowa. Jednym z głównych czynników decydujących o jej funkcjonalności jest wysoki współczynnik izolacyjności cieplnej, co pozwala zatrzymać ciepło w budynku, a tym samym zaoszczędzić koszty ogrzewania. Aby zminimalizować ryzyko przedostania się spalin do części mieszkalnej, garaż i strefa buforowa powinny zostać objęte systemem wentylacji. W przypadku garażu wolno stojącego wzrasta koszt inwestycji, gdyż oprócz ocieplenia budynek wymaga zainstalowania niezależnego systemu grzewczego i wentylacyjnego oraz niezbędnego dla bezpieczeństwa systemu alarmowego.

 

Ważne szczegóły

Skoro już zdecydowaliśmy, że garaż będzie miejscem wyjątkowym, to zadbajmy o odpowiednie wykończenie jego przestrzeni. Podłoga owszem może być betonowa, ale nawet pomalowana specjalnymi farbami, będzie prezentowała się po prostu zwyczajnie. Lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie ceramiki – praktycznej i łatwej do utrzymania w czystości. Ale jednym z najbardziej „designerskich” rozwiązań jest zastosowanie żywicy epoksydowej, która tworzy nie tylko trwałą i wytrzymałą, ale również efektowną posadzkę.

Brama a bezpieczeństwo

Automatycznie otwierana brama powinna działać przede wszystkim bezawaryjnie. W tym przypadku nie ma mowy o żadnych kompromisach. O klasie i poziomie bezpieczeństwa napędu, który odpowiada za prawidłowe otwieranie bramy, decydują nowoczesne centrale sterujące, zabezpieczenia przeciwzgnieceniowe oraz układy awaryjnego odblokowania. Te ostatnie pozwalają na korzystanie z bramy podczas przerw w dostawie prądu. Bramą z powodzeniem można sterować za pomocą pilota, zasięg urządzeń wynosi od 50 do 400 m.

Światowe garaże

O garażach jako przestrzeni z potencjałem myślą nie tylko inwestorzy prywatni, ale też światowi architekci. Ich wyobraźnia nie utknęła jednak na etapie typowo „garażowych” rozwiązań. Co mają do zaoferowania, można było się przekonać dwa lata temu, kiedy to Maserati, producent luksusowych aut i miesięcznik Architectural Digest zorganizowali konkurs Design Driven. Zwycięzcą w kategorii projektów zrealizowanych został Holger Shubert z Archisis Design and Architecture z Los Angeles. Przeszklone studio o powierzchni ponad 100 m² przypomina raczej galerię sztuki niż garaż. Holger Shubert powiedział dla Los Angeles Times: „Chciałem stworzyć tło dla samochodu jako dzieła sztuki. Powstało miejsce, którego jedynym celem jest to, aby nacieszyć się własnym autem.”

Pomieszczenie usytuowane zostało na pierwszym piętrze domu projektanta. Minimalistyczne wnętrze m.in. z telewizorem, kanapą i łazienką wyposażone zostało w podnoszoną rampę, która wypycha auto na niewielki mostek łączący się z drogą dojazdową. Dzięki temu rozwiązaniu samochód może być uruchamiany na świeżym powietrzu. Niestety, choć pomysł z rampą spodobał się designerom, niekoniecznie zachwycił sąsiadów. Zarzucili oni projektantowi, że most stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa i skierowali sprawę do sądu. Podziw wzbudzają też garaże amerykańskiej firmy Garage Mahals, która została założona w 2005 r. przez Michaela Rhodiga.

Z bagażnika do lodówki

Ciekawe rzeczy dzieją się nie tylko za Wielką Wodą. Angielska firma Cardok stworzyła podziemny garaż, który z powodzeniem można zainstalować zarówno na posesji prywatnej rezydencji, jak i w przestrzeni publicznej. Platformę, zasilaną elektronicznym systemem hydraulicznym, uruchamia się za pomocą pilota. Wystarczy jedno naciśnięcie.

Inspirujący jest również projekt KRE House, japońskiego architekta Takuya Tschida z pracowni no. 555. Jest on odpowiedzią na zapotrzebowanie właściciela dziewięciu luksusowych samochodów. Pomieszczenie, usytuowane w dolnej kondygnacji budynku, połączone zostało ze strefą mieszkalną za pomocą windy. Została ona umieszczona w taki sposób, że umożliwia wprowadzenie samochodu do... kuchni. Trzeba przyznać, że w tym wypadku rozpakowanie zakupów może być naprawdę przyjemne.




Autor: Wojciech Buszko; Fot. Cardok, Garage Mahals, Hörmann, Maserati