DESIGN

STRONA GŁÓWNA  /  DESIGN  /  NAZWISKO Z MARKĄ  /  Ich prywatny wszechświat str. 2

Ich prywatny wszechświat

Ich prywatny wszechświat

Fot. Archiwum Studio Kosmos


Ewa Bochen i Maciej Jelski, założyciele studia projektowego Kosmos Studio, to absolwenci Architektury Wnętrz Industrial Design na Politecnico di Milano. Studiowali też na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywali podczas pracy w renomowanych biurach projektowych w Mediolanie, gdzie rozwijali się pod okiem sław światowego designu, takich jak Alessandro Mendini i Denis Santachiara.



W jaki sposób wyraża się „Nieświadomość zbiorowa”? Tak nazywa się Wasz najnowszy projekt – wystawa designu prezentowana ostatnio w Sztokholmie podczas Furniture and Light Fair.


Nieświadomość zbiorowa została ukształtowana w toku ewolucji człowieka i jest wynikiem doświadczeń, powtarzających się przez wiele pokoleń. Odziedziczyliśmy ją po przodkach jako nieświadomość instynktowną i archetypową, która wyraża się w mitach, sztuce, ceremoniale religijnym, obyczajach, marzeniach sennych, a także w doświadczeniach granicznych, takich jak przeżycia mistyczne, paranormalne. To zjawisko wspólne dla wszystkich kultur. Jednak mimo powtarzalności archetypów w różnych krajach i kulturach, każdy naród ma charakterystykę tylko jemu właściwą i tej właściwości Polski poświęciliśmy nasz projekt. Inspiracji poszukiwaliśmy w pradawnej kulturze, opartej na głębokiej więzi człowieka z naturą i zmieniającymi się porami roku. Pradawna kultura naszych przodków została już w dużym stopniu zapomniana. Możemy ją zatem tylko intuicyjnie przeczuwać.


Przedmioty ze wspomnianej wystawy zostały wyróżnione jako Must Have from Poland 2013. Inspiracją do ich powstania były słowiańskie obrzędy, takie jak Dziady czy Noc Kupały. Co Was poruszyło w tych rytuałach?


Jeden z nich był rytuałem życia i radości, a drugi, zupełnie przeciwnie do pierwszego, sięgał śmierci i medytacji. Każdy z nich miał swoją specyfikę związaną z cyklem natury. Noc Kupały obchodzono w momencie, kiedy natura była w rozkwicie, natomiast Dziady odbywały się na początku zimy, gdy świat zapada w stan hibernacji. Nasi przodkowie byli bardzo związani z przyrodą. Postanowiliśmy opowiedzieć o tym w swojej kolekcji, której ważnym elementem była natura i jej kolory. W kilimie Noc Kupały wykorzystaliśmy na przykład efekt kalejdoskopu, aby wprowadzić odbiorcę w tę niesamowitą atmosferę, pokazać mu tańczący ogień z ognisk, które palono podczas rytuału.


Pracujecie ze starymi, przyjaznymi w odbiorze materiałami, takimi jak drewno, wiklina czy wełna, ale sięgacie też po stal i beton. Czemu służy ta różnorodność?


Punktem wyjścia każdego projektu jest to, co chcemy przekazać za jego pośrednictwem. Technika i forma są pochodnymi założeń, które stawiamy sobie, rozpoczynając kolejny projekt.


Jak wygląda praca w duecie? Czy kompromisy są niezbędne?


Pracujemy ze sobą od 2008 r. To wystarczający czas, aby każdemu z nas udało się odnaleźć własną rolę przy tworzeniu Kosmos Project. Teraz bez wahania możemy powiedzieć, że w pewien sposób się uzupełniamy.


Eksperymentalny charakter Waszej pracowni zakłada wychodzenie poza schematy i ciągłe poszukiwanie nowych środków wyrażania siebie. Czym chcecie jeszcze zaskoczyć?


Gdybyśmy to zdradzili, nie byłoby zaskoczenia. Na razie powiemy tylko tyle, że pracujemy nad nową kolekcją. Mamy nadzieję, że będziemy mogli ją zaprezentować już jesienią.




Autor: Anna Lewczuk