DESIGN

STRONA GŁÓWNA  /  DESIGN  /  NAZWISKO Z MARKĄ  /  Światła Monachium str. 1

Światła Monachium

Światła Monachium

Fot. Windfall Contemporary Crystal Lighting


Clarissa Dorn i Roel Haagmans pracują w Monachium od lat, a połączyła ich wspólna pasja tworzenia. W ich firmie Windfall Contemporary Crystal Lighting w zawrotnym tempie powstają niezwykłe, wciąż zaskakujące instalacje świetlne. Ich odbiorcami są największe światowe firmy, od Dubaju po Los Angeles.


Roel Haagmans jest Holendrem z urodzenia, ale przez wiele lat żył i pracował w Monachium. Swoją przygodę z projektowaniem żyrandoli rozpoczął w prestiżowej niemieckiej manufakturze, do której trafił w ślad za ogłoszeniem o poszukiwaniu pracownika. Pracował przy produkcji klasycznych luksusowych kolekcji, a jego nazwisko po raz pierwszy zaczęto wtedy kojarzyć z bogatymi klasycznymi oraz orientalnymi żyrandolami. Tworzył je dla wielkich sułtańskich meczetów w Muskacie i Abu Dabi.


Kiedy w 2004 r. Roel połączył siły z uznaną niemiecką projektantką Clarissą Dorn, ona już robiła duże zamieszanie w świecie designu, aranżacji wnętrz oraz w oświetleniowym wzornictwie. Razem założyli firmę Windfall Contemporary Crystal Lighting i zaczęli odkrywać potencjał bardzo nowoczesnych form kryształowych żyrandoli. To była intrygująca, choć niepozbawiona przeszkód, podróż w nieznane. Odkrywanie nowych wzorów dla źródeł światła tak ich zafascynowało, że szybko udało im się osiągnąć nie tylko rozgłos, ale i międzynarodowy sukces.


Clarissa i Roel twierdzą, że zdefiniowali nowy, autorski styl w dziedzinie kryształowych żyrandoli. Ich formę zredukowali do samej esencji, eliminując wszystkie niepotrzebne klasyczne dodatki. Odkryli własną estetykę, która natychmiast przykuła uwagę topowych światowych designerów i marek. Oboje nieustannie poszukują nowych niekonwencjonalnych wzorów i są otwarci na wszelkie awangardowe rozwiązania. Ubiegłoroczne otwarcie schowroomu Windfall w Monachium było wydarzeniem światowej rangi, w którym uczestniczyli goście z 11 krajów świata. Podczas imprezy zaprezentowano najsłynniejsze prototypy i projekty wybrane z całego portfolio Clarissy i Roela. W stałej ekspozycji znalazło się m.in. pierwsze wspólne dzieło designerskiego duetu – „Scarlet”: żyrandol w postaci kryształowej kaskady, uwięzionej w barwnym przezroczystym tunelu z organzy, który zrobił na rynku zawrotną karierę. Kolejnym obiektem był zachwycający żyrandol „Hellob”, jako pierwszy wykonany w autorskiej technice Windfall, mieniący się barwami ażurowych kulistych brył, wykonanych z kryształów Svarowskiego. W monachijskim showroomie nie zabrakło też żyrandola najbardziej kojarzonego z tą marką, czyli „Balance” z 2006 r. To awangardowa interpretacja klasycznych wzorów z charakterystycznymi szklanymi świecami.


Clarissa Dorn i Roel Haagmans w swoich projektach wykorzystują surowce najwyższej jakości. Są to kryształy Svarowskiego oraz szkło Murano, najcenniejsze, antyczne gatunki szkła, a ponadto alabaster, drewno, a nawet jedwab. Kompozycje z kryształu łączą się z elementami konstrukcyjnymi wykonanymi z brązu, aluminium, stali nierdzewnej, 24-karatowego złota, srebra, niklu, chromu – w zależności od typu i skali poszczególnych instalacji.


Lista klientów oraz wykonanych projektów Windfall jest bardzo długa. Pierwsze duże realizacje firma ta przeprowadziła przy współpracy z takimi markami i architektami jak: KCA, David Chipperfield, SHH z Londynu czy Paul Steelman Designs z Las Vegas. Ich dzieła zdobią obecnie renomowane obiekty i luksusowe miejsca na całym świecie – od np. Royal Albert Hall w Londynie, poprzez arabskie pałace, w tym te nadmorskie w Dubaju, nocne kluby w Brukseli czy Moskwie, po rezydencje w Bel Air, Los Angeles, Madrycie i Singapurze.




Autor: Ewa Sosnowska