DESIGN

STRONA GŁÓWNA  /  DESIGN  /  WZORNICTWO  /  Kolacja z van Goghiem str. 2

Kolacja z van Goghiem

Kolacja z van Goghiem

www.almi-decor.com


Czy można codziennie obcować ze sztuką, nie mając ani jednego obrazu na ścianie? Nie trzeba nawet odwiedzać galerii, żeby dzień zaczynać z Mondrianem. W południe szaleć z Salvadorem Dalim, a wieczory spędzać w kawiarni w Arles z samym Vincentem van Goghiem.


Surrealistka z Meksyku

O tym, że i ona zaliczana jest do twórców surrealistycznych, Frida Kahlo dowiedziała się, kiedy Andrè Breton, przywódca tego ruchu, przybył do Meksyku, aby osobiście jej o tym powiedzieć. Artystka nie uważała się jednak za surrealistkę. Twierdziła, że nie maluje świata marzeń, tylko własną rzeczywistość. Pełna temperamentu, ale i wrażliwości Frida wyrażała się poprzez dzieła pełne zmysłowości i symboliki. O swoim niezwykle barwnym, ale i trudnym życiu opowiadała za pomocą charakterystycznych obrazów, a nietuzinkową osobowość podkreślała oryginalnymi strojami. Marka Almi Décor nie raz wykorzystywała w swoich kolekcjach motywy zaczerpnięte z popkultury i sztuki. A paleta barwna i nieco folkowy styl wykorzystywane przez Fridę Kahlo okazały się doskonałą inspiracją do stworzenia kolekcji, w której zabrzmią ogniste, meksykańskie dźwięki. Almi Décor proponuje wnętrza nasycone krwistą czerwienią, soczystą pomarańczą, amarantem, turkusem oraz odcieniami żółci i zieleni. Nastrój latynoskiej fiesty pomogą budować drewniane, lakierowane meble, kwiaty, biżuteria oraz uwielbiane przez samą Fridę – wzorzyste tkaniny.

Z Warholem przy zupie

Od kiedy w 2002 r. nowojorska „Andy Warhol Foundation” udzieliła marce Rosenthal praw do twórczości wizualnej Andy’ego Warhola, porcelana i szkło stały się nowym medium dla prac najbardziej znanego przedstawiciela amerykańskiego pop-artu. Linia „Campbell’s Soup” podejmuje jeden z najbardziej charakterystycznych wątków z twórczości artysty, czyli słynną puszkę zupy. Porcelanowe wazony i kubki powstają przemysłowo, choć produkowane są w limitowanej liczbie egzemplarzy. Warhol sam powielał własne prace, podważając tym samym ideę niepowtarzalności dzieła sztuki w świecie zdominowanym przez masową produkcję i środki masowego przekazu. Jego twórczość jest wciąż aktualna i wzbudza żywe emocje. Projektanci Rosenthal Studio-Line stworzyli swoim klientom możliwość spojrzenia na prace Warhola w zupełnie nowej odsłonie. Równocześnie pomagają nam wcielać w życie piękne założenie Philipa Rosenthala Jr., by móc się cieszyć sztuką, obcując z nią na co dzień.

Fabryka zmysłów

Klasyczne arcydzieła znanych na świecie artystów w nowych kształtach i wymiarach proponuje również firma Goebel. Kolekcja Artis Orbis to bogaty zbiór dzieł światowej sławy artystów przeniesionych na przedmioty użytkowe i dekoracyjne. Ekskluzywne, częściowo limitowane serie filiżanek, kieliszków, talerzy, zegarów czy wazonów powstają ręcznie, ze szlachetnych materiałów przy użyciu niezwykle złożonych procesów produkcyjnych. Wiele z nich trafia do rąk kolekcjonerów, którzy chcą ciągle na nowo przeżywać historię sztuki i doświadczać jej w osobistej przestrzeni. Doceniają oni dzieła Vincenta van Gogha, człowieka zdesperowanego, szaleńca i geniusza. Podziwiają Claude’a Moneta, nazywanego ojcem impresjonizmu czy Gustava Klimta, najwybitniejszego przedstawiciela secesji. Jego zmysłowy „Pocałunek” do dziś uznawany jest za najpiękniejszą alegorię miłości.

Opera w wersji porcelanowej

Podczas gdy jedni godzinami kontemplują kierunki pociągnięcia pędzla ulubionego malarza, drudzy otaczają się ukochanymi dźwiękami i pięknem zrodzonej z nich muzyki. Björn Wiinblad, duński projektant, artysta i meloman, postanowił przenieść na porcelanę jedno ze swoich ulubionych dzieł operowych. „Czarodziejski flet” Wolfganga Amadeusza Mozarta doczekał się zatem wersji... porcelanowej! Baśniowy świat Królowej Nocy zilustrowano dzięki współpracy projektanta z technikami i malarzami z manufaktury Rosenthal. Wspólnie przenieśli poszczególne sceny z opery na porcelanę w formie reliefów, a każdy element serwisu pokryli inną dekoracją. Brzegi talerzy musiały dostarczyć największe pole dla snutej na nich opowieści. Zostały więc maksymalnie poszerzone, a potem pieczołowicie wypalane, w sposób zapobiegający ich opadnięciu. Na ich spodniej stronie odnajdziemy dodatkowo tekst libretta, wypisany dekoracyjnym pismem Björna Wiinblada. Każdy ściśle odpowiada przedstawionej na naczyniu scenie. Z taką porcelaną można w sposób niemal dosłowny wydać ucztę na cześć wszystkich zmysłów. Otoczeni aromatem potraw chłoniemy muzykę i rozpieszczamy podniebienie.




Autor: Anna Lewczuk