DESIGN

STRONA GŁÓWNA  /  DESIGN  /  WZORNICTWO  /  Nowoczesne antyki str. 1

Nowoczesne antyki

Nowoczesne antyki

Fot. Jab Anstoetz


Odszukane w zakurzonych archiwach dawne ściegi i na stałe odciśnięte w pamięci historyczne motywy dekoracyjne odnajdują się na nowo na malowanych jedwabiach i szlachetnych aksamitach.


Cenne wyroby artystycznych rzemiosł meblarskich i tkackich, niegdyś pieczołowicie gromadzone przez możnych tego świata, są dziś nieocenionym źródłem informacji na temat dawnej mody i obyczajów. Starannie „skrojone” meble i bogato zdobione tkaniny, na których złotą nitką wyszywano królewskie czy szlacheckie herby, podkreślały prestiż właścicieli. Dziś, otrzepane z warstewki kurzu, powracają do łask, by znów zdumiewać precyzją wykonania i przyćmiewać wytwornym blaskiem nieśmiałość współczesnych przestrzeni.

Zawsze wierne odbicie

Dłuższą chwilę warto poświęcić projektantom angielskiej marki Zoffany, którzy z zasobnych archiwów historycznych wydobywają starodawne wzory i unikatowe sploty. Tworzą z nich długi sznur pomysłów do dekoracji. Wierne odtworzenie i opracowanie starych dokumentów, w połączeniu z najnowszą technologią, sprawiają, że powstają wyroby o ponadczasowym charakterze, takie jak kolekcja tkanin i tapet Chantemerle, inspirowana XVIII-wiecznymi francuskimi tkaninami. Ręcznie malowane jedwabie i luksusowe
tapety pokryte są nadrukami z dawnych miedziorytów. Charakteryzujące tę kolekcję delikatne kwiatowe szlaki podkreślają romantyczny charakter, odtworzonych w najdrobniejszych szczegółach, wzorów i scenek rodzajowych. Ekskluzywna kolekcja Firle tej marki to zbiór aksamitów naśladujących XVIII-wieczne odpowiedniki. Stylizowana krata, miękko okalająca florystyczny motyw, śmiało wychyla się ku nowoczesnej estetyce, pozostając jednak wierną tradycyjnym korzeniom. O historycznym znaczeniu serii Damasco Antico świadczy jej motyw przewodni – nietypowe chińskie wzory i kropki, będące nieodłącznym elementem dawnego procesu drukowania tkanin. Wybierając tapety Gustavus (Zoffany) znajdziemy się w aurze klasycznej estetyki szwedzkiej, emanującej pastelową elegancją barw i prostotą naturalnych materiałów. Chłodne beże, szarości i kremy ocieplono drobnym kwiatowym wzorem i ziemistym odcieniem czerwieni.

Kulturalny amok

Światło dzienne do ciemnych czeluści archiwów wpuszcza też marka Cole & Son. W bibliotece firmy znajduje się około 1800 wzorów drukowanych, 350 sitodruków i ogromna ilość oryginalnych rysunków i tapet, dumnie prezentujących style od XVIII i XIX do początku XX w. Pierwszy wzornik, stworzony przez założyciela marki Johna Perry’ego, pochodzi z 1873 r. Seria dwunastu unikatowych wzorów, po wielu dekadach uśpienia, powraca w formie kolekcji Archive Traditional. Uwagę koneserów przyciągną też tapety Hartford, które jako jedyne z całej serii nie były przedtem drukowane. Eklektycznym połączeniem motywów kulturowych jest zbiór Classix II, proponowany przez tę samą markę. Wystarczającą zachętą, aby mu się przyjrzeć, jest nazwisko ikony włoskiego designu – Pierro Fornasetti. Zinterpretowane przez artystę klasyczne piękno rzymskich budowli i mitologiczne wątki, wpleciono w tętniącą kolorami mozaikę egzotycznej fauny i flory.

 

Wątek architektoniczny

Inspiracją do tworzenia może być też wytwór człowieka, zwłaszcza jeśli jest arcydziełem światowej architektury. Jakże wielkie wrażenie musiała wywrzeć na Lori Weitzner monumentalna bizantyjska świątynia – Hagia Sophia, skoro projektantka dyskretnie ukryła swój zachwyt w szeleście jedwabi i żakardów z kolekcji Byzantine, przygotowanej dla niemieckiej marki Sahco. Gra świateł i kolorów we wnętrzu bazyliki oraz wypukła linia kopuł stały się przedmiotem reminiscencji, czego efektem jest dynamiczna i pełna zaskakujących wątków seria ekskluzywnych tkanin.

Liczne kolekcje inspirowane historycznymi wzorami to owoc bliskiej współpracy marki Colefax & Fowler z Victoria & Albert Museum w Londynie. Jedwabne adamaszki, mięsiste lny, szenile i wełny z ostatnich kolekcji idealnie współgrają ze stonowaną kolorystyką tapet i pasmanterii. Zestawienia uzupełniających się produktów stosuje w nowej kolekcji Toile de Jouy słynna marka Manuel Canovas. Motywy z XVIII-wiecznych scenek rodzajowych i dekory roślinne przypominające ryciny z atlasów botanicznych, przeniesiono na ozdobne żakardy i miękkie plusze. Klasyczną geometrią i dekorami z poprzednich epok możemy otulić nie tylko stylowe meble, ale też ściany.

Barwne tęsknoty

O całościową oprawę wnętrz zadbał również Ralph Lauren. Szeroka gama tkanin i zbiór mebli z kolekcji La Plage, sprawiają, że można zatęsknić za morską bryzą, błądzącą wśród dziewiczych plaż południowej Francji. Rustykalny, choć pełen świeżości, klimat budowany jest ciepłem naturalnych materiałów i udanym duetem błękitu i bieli. Miodowe odcienie rattanu i wikliny, szydełkowane wykończenia tkanin, batik w różnych odcieniach indygo, to ukłon w stronę prowansalskiej tradycji.
Warta uwagi jest również kolekcja La Grand Hotel, będąca ekscytującą interpretacją klasycznych i pełnych splendoru wnętrz apartamentów położonych na Riwierze Francuskiej. Królują tu biel, granat i szlachetne złoto, którym przyprószono krawędzie niektórych okazów stylizowanych mebli. Nieco śmielsze odcienie klasyki odkrywa Jab Anstoetz, w najnowszych propozycjach z serii Grandezza. Marka wyniosłe formy mebli proponuje ubierać w pulsujące metalicznym blaskiem i żywymi odcieniami klasyczne wzory i motywy zwierzęce. Mówiąc o hołdzie dla historii wyrażanej feerią barw, nie sposób zapomnieć o cenionej na całym świecie Designers Guild. Okrzyknięta królową tkanin, projektantka Tricia Guild stale poszerza o nowe wątki ekskluzywną Royal Collection, czerpiąc wiedzę i inspiracje z archiwów królewskich.

 

Teatr cieni

Nieco lżejszą stylistykę proponuje marka Harlequin, która wprowadza pełen dynamiki i optymizmu zbiór grafik, haftów i tapet. Kolekcja Amilie jest udanym połączeniem estetyki angielskich ogrodów z ponadczasową siłą francuskiej klasyki. Wytwornymi roślinnymi dekorami obrastają zasłony, meble i ściany, a efekt dumnie dopełniają napompowane formy poduszek. Miłośnicy adamaszkowej gry świateł i cieni powinni sięgnąć po kolekcję Orietta (Harlequin) lub serię Evora (Villa Nova). Z gładkiego tła tkanin, utrzymanych w spokojnych odcieniach, wyłaniają się tajemnicze dekory. Ich pochodzenie może wyjaśnić jedynie historia. Wiele do powiedzenia miałaby ona również przy kolekcji Trianon, niemieckiego producenta tapet Rasch. Projektanci marki od ponad 300 lat analizują historyczne desenie, poddają je lekkim modyfikacjom i wzbogacają o współczesne elementy. Wśród licznych wzorów pojawiają się w tej serii nuty rokoko – stylu modnego w okresie, kiedy Maria Antonina zamieszkiwała w pałacyku Petit Trianon.

Do epoki słodkiego rokoko, ale też w inne czasy, z łatwością przeniesiemy się, nie wykraczając poza przestrzenie zakreślone granicami naszych wnętrz. Wystarczy je odpowiednio zaaranżować, aby uzyskać scenerię, w której historia i tradycja poczują się jak u siebie.