STYL ŻYCIA

STRONA GŁÓWNA  /  STYL ŻYCIA  /  CZAS NA RELAKS  /  Życie rzeźby str. 1

Życie rzeźby

Życie rzeźby


Dużych rozmiarów rzeźby są trudnymi obiektami kolekcjonerskimi. Jednak ich prestiżowy charakter sprawia, że ta sztuka plastyczna żyje w muzeach i w przestrzeni publicznej.


Zamiast wydawać krocie na „czerwoną podeszwę” od Louboutina, warto zainteresować się zakupem tego, co wyższe (i nie chodzi tu o obcasy!) i co niewątpliwie wzbogaca. Zrobił tak, choć trudno to nazwać zwykłym „zakupem”, pewien mężczyzna, który dwa lata temu za 65 milionów funtów... wylicytował rzeźbę szwajcarskiego artysty Alberto Giacomettiego „L’Homme qui marche I” („Idący człowiek”). Do tego „incydentu” doszło w jednym z najbardziej prestiżowych domów aukcyjnych Sotheby’s w Londynie.
To oczywiście ekstremum, ale kolekcjonowanie współczesnej rzeźby nie należy do tanich pasji. Przeciętnie na pracę uznanego artysty trzeba wyłożyć kilkadziesiąt tysięcy złotych, na mniej znane nazwiska – kilka tysięcy. Budowanie zbiorów można potraktować jako jedną z wielu metod lokowania kapitału. Wówczas pasja staje się opłacalna nie tylko w sensie ekonomicznym, ale i towarzyskim. Zyskujemy uznanie środowiska, bywamy i jesteśmy podziwiani. Ale można – i tak dzieje się z większością – zachwycić się dziełem sztuki, a będąc już w jego posiadaniu, dzielić tą radość z innymi. Czyż nie warto więc do listy odwiedzanych luksusowych butików dopisać galerie sztuki? Współczesne dzieła, często o zaskakujących formach, doskonale czują się nie tylko w przestrzeni publicznej. Uświetniają również domy prywatne, uzupełniając sztukę zamkniętą w ramy, ale też stając się istotnym składnikiem „sztuki życia”.

Spotkania kolekcjonerów


— Obok obrazów czy rzeźb kolekcjonujemy również przyjaźnie, emocje, osobiste spotkania z artystkami i artystami, ale również i z innymi kolekcjonerami. Kolekcjonowanie to również wizyty w pachnących często terpentyną pracowniach artystów, długie z nimi rozmowy i szperanie po zakamarkach, by znaleźć ciekawą, a często już zapomnianą pracę. Dzięki znajomości z wybitnymi kolekcjonerami amerykańskimi udało się nam dotrzeć do świata nowojorskiej socjety, którego nigdy nie mielibyśmy szansy zobaczyć. Nawet w biurze urządziłem miniwystawę ulubionych prac, tak bym mógł przebywać ze sztuką również w pracy. Myślę, że to najlepsza odpowiedź na pytanie, dlaczego kolekcjonuję — opowiada Piotr Bazylko, współautor bloga ArtBazaar i książek o kolekcjonowaniu sztuki, w tym „Przewodnika kolekcjonera sztuki najnowszej”.

Tragiczne piękno

Piękno ma w sobie tragedię. Ta uwaga Igora Mitoraja, rzeźbiarza polskiego pochodzenia, tworzącego we Francji i Włoszech, staje się zadziwiająco trafnym spostrzeżeniem, jeśli spojrzymy na dzieła artysty. W erze kultu pięknego ciała jego ułomne, okaleczone posągi czy fragmenty ciał ludzkich pokazują, że  klasyczna estetyka dotyczy już bardzo zamierzchłych czasów.

 

Polska klasyka

Praca klasyka polskiej rzeźby XX w. Andrzeja Matuszewskiego, malarza, happenera i teoretyka sztuki. Obecnie rzeźba nie jest już pojmowana w klasyczny sposób. Tradycyjna forma ustąpiła miejsca nowatorskim rozwiązaniom – instalacjom, również przestrzennym, elementom architektury, designowi. W przestrzeni prywatnej szeroko pojmowany design – rozumiany jako wszelkiego rodzaju obiekty użytkowe, nowatorskie meble, formy dekoracyjne – czasem zastępuje rzeźbę, ale nie wypiera jej całkowicie – mówi Michał Olszewski, dyrektor sieci sprzedaży z firmy DESA Unicum.

Rzeźba Pawła Althamera

Paweł Althamer konsekwentnie realizuje w przestrzeni publicznej prace, które rozmywają granicę pomiędzy sztuką a życiem. Jednym z jego projektów jest „Guma”, rzeźba przedstawiająca barwną postać „żulika” z warszawskiej Pragi. Praca powstała we współpracy z dziećmi i opiekunami z Grupy Pedagogiki i Animacji Społecznej Praga Północ.

Sculpture-Lampe III (Fetysz IX)

Sculpture-Lampe III to lampa wykonana z poliestrowego odlewu piersi, ułożonego na koronkowej draperii. – Postanowiłam być świadoma czasu, w którym żyjemy. Ja produkuję tylko niezgrabne przedmioty – tak mówiła o swojej twórczości Alina Szapocznikow, jedna z najwybitniejszych polskich rzeźbiarek XX w.

Chłopiec i orzeł

Chłopiec i orzeł to jedna z kluczowych rzeźb przełomu lat 80. i 90. XX w. Autor, Mirosław Bałka, jest jednym z najbardziej znanych polskich artystów. Jego prace były wystawiane m.in. na indywidualnej wystawie w Tate Britain, Carnegie International, a rzeźby artysty wzbogacają wiele prestiżowych kolekcji na całym świecie.




Autor: Wojciech Buszko