STYL ŻYCIA
Pomoc w prowadzeniu rezydencji
Fot. T. Schmitt/ Shutterstock
Znają prawie wszystkie Twoje tajemnice. Kiedy Cię nie ma w domu, wychowują Twoje dzieci. Concierge, guwernantka, kamerdyner to zawody, które współcześnie mają się całkiem dobrze.
Najbardziej nietypowe zlecenia, z jakimi spotykali się Concierge z Noble Concierge:
- wynajęcie w ciągu dwóch godzin luksusowego jachtu w Nicei
- zorganizowanie cygar w 120 minut w sobotę w nocy
- znalezienie unikatowej butelki whisky o wartości kilku tysięcy złotych
- dostarczenie do kolacji butelki Martini Asti, niedostępnej w hotelowej restauracji
- organizacja wizyty radiesty w mieszkaniu klienta
- rezerwacja stolika w Nomie – najlepszej restauracji świata według magazynu „Restaurant” oraz rankingu „The World’s 5 Best Restaurants”
- ekspresowa organizacja przelotu samolotem odrzutowym w USA
Posiadanie rezydencji z wielkim ogrodem jest przejawem nieprzeciętnej pozycji społecznej, ale zarządzanie taką posiadłością nie jest sprawą łatwą, zwłaszcza jeśli na głowie mamy jeszcze obowiązki zawodowe. Właściwe prowadzenie takiego majątku wymaga wiedzy, doświadczenia i kompetencji w wielu dziedzinach. Po prostu profesjonalnego przygotowania, które zdejmie z właścicieli ciężar zajmowania się prozaicznymi rzeczami, ale zadba również o ich odpoczynek czy organizowanie wakacji.
Sprawny i skuteczny
— Concierge jest usługą luksusową, dedykowaną wymagającym klientom, którzy są przyzwyczajeni do profesjonalnej i kompleksowej obsługi — wyjaśnia krótko Małgorzata Kula, menadżer ds. operacyjnych Warsaw Concierge Group.
W pierwszej kolejności zakres obowiązków współczesnego concierga obejmuje zajmowanie się codziennymi, bieżącymi sprawami, takimi jak planowanie i organizacja domu, aranżowanie czasu wolnego czy też rezerwacja biletów lotniczych. Czasami musi on jednak stanąć na wysokości zadania i... na przykład wynająć „na wczoraj” prywatny samolot, aby klient mógł w ciągu dwóch godzin polecieć na drugi koniec świata.
— Nie można kupić pół Jaguara, ani pół torebki Hermes, tak samo jest w przypadku concierge dedykowanego klientom indywidualnym. Dla nas nie ma zleceń niemożliwych do realizacji. Obok organizacji luksusowych wakacji na prywatnym jachcie czy remontu zabytkowego samochodu w oryginalnej fabryce poza granicami kraju, organizowaliśmy również zakupy ze znanym stylistą w najmodniejszych butikach w Paryżu i w Londynie czy rezerwowaliśmy lożę podczas wyścigów konnych w Dubaju — wspomina Małgorzata Kula.
Zazwyczaj usługa ta jest „wartością dodaną”, dostępną dla osób korzystających z usług prywatnej bankowości, gdzie concierge opiekuje się również finansami klienta. Z usług concierga można również skorzystać dzięki pośrednictwu nielicznych agencji, skupiających osoby reprezentujące ten zawód.
Usługę concierge oferują również deweloperzy, jako dodatkową usługę w pakiecie przy sprzedaży komfortowego apartamentu.
— Concierge to według mnie człowiek do zadań specjalnych, osoba godna zaufania i dyskretny opiekun w jednym. Wprawdzie w dzisiejszych czasach wiele informacji da się ściągnąć w kilka sekund za pomocą własnego iPhone’a, ale tylko doskonale wykonujący swoją pracę consierge będzie od razu wiedział, z kim trzeba się skontaktować, żeby zarezerwować najlepszy stolik w restauracji albo dowiedzieć się, czy są jeszcze ostatnie bilety na oblegany koncert w filharmonii — mówi Rony Livni, dyrektor generalny Vitania Group, głównego inwestora WaterLane.
Ciepła i empatyczna
Perfekcyjna znajomość zasad savoir-vivre’u, ale też równie idealna znajomość języka obcego, a najlepiej kilku: angielskiego, ale może być też francuski, niemiecki, włoski. Dobrze byłoby, aby w pakiecie lingwistycznym potencjalnej kandydatki czy kandydata – chociaż to rzadkość – znajdowała się również znajomość chińskiego. Warunek niezbędny: wykształcenie wyższe, a preferowane kierunki to pedagogika i psychologia. Dopuszczalne są również kierunki ścisłe, ale uzupełnione przez odpowiednie kursy pedagogiczne. Dodatkowe punkty za znajomość gry na instrumencie. Premiowany jest fortepian, ale może być też klasyczna gitara. O prawo jazdy nikt się nie pyta, bo przecież to rzecz oczywista. Mile widziane doświadczenie. Tak mogłoby wyglądać ogłoszenie o naborze na stanowisko co najmniej kierownika wyższego szczebla wielkiej korporacji. A tu chodzi o... guwernantkę.
— Wykwalifikowana guwernantka należy do elity wśród opiekunek i niań. Zajmuje się nie tylko opieką nad dziećmi, ale również ich edukacją i rozwojem. Poza troską o bezpieczeństwo swojego podopiecznego, zabawą z nim i przygotowywaniem posiłku, dba również o jego wszechstronny rozwój i wychowanie na najwyższym poziomie. Jest opiekunką, przyjacielem i mentorem dziecka — wyjaśnia Monika Jakubiak, właścicielka luksusowej agencji guwernantek MJ Governess.
Aby zostać guwernantką, trzeba przejść przez wielostopniowy proces selekcji. Rozmowa kwalifikacyjna z psychologiem, wywiad środowiskowy, dokładne sprawdzenie referencji. Każda guwernantka zanim podejmie pracę z rodziną, obowiązkowo przechodzi szkolenie z udzielania pierwszej pomocy oraz skutecznej komunikacji. Są też szkolenia z dietetykiem, na których kandydatka zdobywa wiedzę na temat zdrowego odżywiania. A wszystko po to, aby sprostać wymaganiom rodziców.
— Guwernantka przede wszystkim musi kochać pracę z dziećmi. Być ciepłą, empatyczną osobą z wykształceniem pedagogicznym i kilkuletnim doświadczeniem w opiece i pracy z dziećmi, które potwierdzone jest referencjami — dodaje właścicielka MJ Governess.
Kulturalny i odpowiedzialny
Etykietę i dystynkcję ma w małym paluszku. Potrafi się znaleźć w każdej sytuacji, a tajniki swego zawodu poznaje podczas profesjonalnych kursów. Może je odbyć w jednej z prestiżowych szkół, takich jakich jak International Butler Academy w holenderskim Kasteel Oost lub w Akademii Kamerdynerów przy Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu. Współczesny kamerdyner nie ma nic wspólnego ze starszym panem w kamizelce. To raczej sprawny i kompetentny menedżer, czuwający nad codziennym życiem rezydencji. Odpowiada za zarządzanie i obsługę, a jest jednocześnie „sekretarką”, księgową, logistykiem i organizatorem różnego rodzaju imprez. Po prostu do jego obowiązków należy dbanie o to, aby rezydencja i jej mieszkańcy reprezentowali odpowiednią klasę i poziom.
Autor: Wojciech Buszko